Hybride werken en de kameel

“Hybride werken, het zal wel” zullen velen denken. “En wat heeft dat nu te maken met een kameel?” Wel, die kameel is een metafoor voor kantoren die niet kleiner kunnen, omdat zij op dinsdag en donderdag nog steeds druk bezet zijn. Of kan dat wel? Meer hierover verderop in ons blog.

Maar eerst over die verandering. Want het overgrote deel van het kantoorgebruik lijkt toch hetzelfde te blijven zoals we dat al jaren gewend zijn. Ondanks concepten als Flexwerken, Het Nieuwe werken of, zoals nu, het Hybride Werken.

Even overleg?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen contact op.

En dat is dus niet waar, zo blijkt uit steeds meer concrete cijfers

Op 8 maart jl. organiseerde de Vastgoed Sociëteit een seminar met diverse interessante lezingen. De rode draad van die verhalen? De vraag naar flexibiliteit en aanvullende services gaat sterk toenemen en locatie en uitstraling worden steeds belangrijker.

Thuiswerken

CBRE doet als één van de grootste adviseur-/ bedrijfsmakelaar voortdurend onderzoek naar ontwikkelingen rondom (thuis)werken en de kantorenmarkt. Frank Verwoert, Head of research van CBRE kwam met interessante cijfers. Zo blijkt dat bijna 60% van de kantoorwerkers het liefst voor 2 of meer dagen vanuit huis zou werken.

Werkgevers zijn wat meer terughoudend. Zij zijn niet zozeer bang voor het verlies aan productiviteit (Corona heeft het tegendeel wel bewezen) maar vrezen vooral dat thuiswerken ten koste zal gaan van de bedrijfscultuur. En dan helpt het als het kantoor niet alleen aangenaam bereikbaar is, maar ook aangenaam om te verblijven.

En hoe zit het nou met die kameel?

CBRE verwacht dat de gemiddelde bezetting van kantoren verder zal afnemen. Toch is het niet vanzelfsprekend dat het kantoor ook kleiner kan worden. Mensen komen naar kantoor om elkaar te ontmoeten. Het is de verwachting dat dat de bezetting vooral op dinsdag en donderdag onverminderd hoog blijft.

Toch zijn er wellicht kansen om oppervlak te minderen. De behoefte aan ruimte voor bureaus neemt immers af omdat veel bureauwerk thuis wordt gedaan. Het kantoor wordt meer gebruikt voor vergaderingen en sociaal contact. En dat soort ruimtes kan makkelijker worden gedeeld met andere afdelingen of zelfs met andere huurders.

Een andere mogelijkheid is het gebruik van software waarmee je een (werk)plek kan boeken, hoewel dat natuurlijk weer als nadeel heeft dat spontane ontmoetingen wat lastiger worden.

Locatie en Uitstraling

Het belang van het kantoor groeit eerder dan dat het kleiner wordt. Maar dan niet als de productielocatie voor kantoorwerk, maar als de plek waar men zich verbonden voelt met het bedrijf. Belangrijk dus voor het behoud van de bedrijfscultuur. En dat stelt andere-, vaak hogere eisen aan de locatie en de uitstraling.

HNK is een bekende speler in de markt van flexibele kantoren. Ook Bernd Stahli, CEO van het moederbedrijf ziet dat de locatie van het gebouw en de uitstraling van het interieur steeds belangrijker worden. De focus van HNK ligt steeds meer op A-locaties in de grote steden, bij voorkeur bij een station. Op die locaties investeren zij serieus in representatieve en aangename interieurs. Niet omdat ze dat leuk vinden, maar omdat hun klanten ernaar vragen.

Meer services; het kantoor als hotel

In een hotel huur je meer dan ruimte alleen. Je krijgt er een volledig ingerichte accommodatie voor één nacht of meer. Er is een restaurant voor een maaltijd of gesprek, via de receptie kan je kleding laten stomen en er wordt elke dag voor je schoongemaakt.

Dit soort flexibiliteit en dienstverlening worden steeds vaker gevraagd in kantoren. Met huurperiodes die makkelijk zijn aan te passen, met kantoren die eenvoudig zijn aan te huren of af te stoten. En met services zoals catering of vergaderruimte, die “pay per use” kunnen worden afgenomen.

IWG is met merken als Regus en Spaces de grootste aanbieder van zogenaamde Serviced Offices. Zij verwachten dat de hoeveelheid flexibel gehuurde kantoorruimte wereldwijd zal stijgen van 5% in 2021 naar 30% in 2030. Nederland is in deze wereldwijde ontwikkeling één van de koplopers.

Ook bij Flexas.com zien ze deze ontwikkeling al vanaf 2015 versnellen. Flexas is een online platform voor verhuren en aanhuren van vastgoed. In 2015 waren vraag en aanbod nog vooral gericht op het gebouw. Men huurde X vierkante meter voor een Y periode, vaak 5 of 10 jaar. En men huurde alleen het oppervlak, services als de bezetting van de receptie of het verzorgen van de lunch werden door de huurder zelf geregeld. Anno 2021 is die situatie flink verandert. De vraag naar flexibiliteit (in oppervlak en huurperiode) zijn sterk gestegen, net als de vraag naar services. Men wil niet langer een statische ruimte huren, maar een groot deel van de zorg om huisvesting uitbesteden. En dat vraagt flinke aanpassingen in het aanbod van vastgoed

En wat nu te doen met het eigen kantoor?

Die vraag krijgen we regelmatig: Willen we oppervlak inleveren en kan dat dan? Moeten we meer ruimte creëren om elkaar te ontmoeten? Hoeveel werkplekken moeten we dan houden? Willen we de sfeer en uitstraling veranderen? En wat kost dat dan?

Natuurlijk is daar geen standaard antwoord op te geven. Maar we gaan graag een keer in gesprek om het antwoord te zoeken dat past bij uw organisatie. Een keer vrijblijvend praten? Bel ons, stuur ons een mail of vul het formulier in naast dit Blog. Dan nemen wij graag contact met u op.

Deel blog